Ανακόλουθοι και παράλογοι οι σχεδιασμοί του υπουργείου Άμυνας για τα μαχητικά πέμπτης γενιάς

Ανακόλουθοι και παράλογοι οι σχεδιασμοί του υπουργείου Άμυνας για τα μαχητικά πέμπτης γενιάς

Πρόσφατες διαρροές από το υπουργείο Άμυνας αναφέρουν ότι ο Πάνος Καμμένος  προσανατολίζεται να προτείνει στην κυβέρνηση την αγορά μιας μοίρας (12 αεροσκάφη) F-35 stealth από την αμερικανική εταιρία Lockheed Martin. Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση των γελοίων και ανακόλουθων επί σειρά ετών σχεδιασμών του υπουργείου Άμυνας για την απόκτηση μαχητικών 5ης γενιάς θα θέλαμε να αναφερθούμε πιο διεξοδικά στο θέμα αυτό και στην πλήρη ανατροπή αεροπορικής ισορροπίας στο Αιγαίο που θα συντελεστεί τα επόμενα χρόνια με ευθύνη των μνημονιακών κυβερνήσεων και του «δημοκρατικού» συνταγματικού τόξου.

Τα μαχητικά αεροσκάφη ανήκουν μαζί με τους βαλλιστικούς πυραύλους σε εκείνα τα οπλικά συστήματα που μπορούν να προκαλέσουν το μέγιστο δυναμικό αποσταθεροποίησης και δεν είναι μόνο σημαντικά οπλικά συστήματα αμύνης αλλά επιτρέπουν και ταχείες, αποτελεσματικές και εκτεταμένες επιθέσεις. Αυτά τα προσόντα τους μπορούν να μεγιστοποιηθούν με ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου μάχης και με οπλισμό ακριβείας. Τις τελευταίες δεκαετίες τα μαχητικά αεροσκάφη έγιναν περισσότερο περίπλοκα και ακριβά.

Οι σημερινές τιμές μονάδας κυμαίνονται από 40 έως 100 εκατ. δολάρια, ο δε εξοπλισμός τους με οπλικά συστήματα, τα ανταλλακτικά και η εκπαίδευση ανεβάζουν το κόστος απόκτησης τους κατά επιπλέον 50% και έτσι αποτελούν πολύ δαπανηρά εξοπλιστικά προγράμματα. Γι αυτό και η προμήθειά τους επηρεάζει σε βάθος δεκαετιών το δόγμα της αμυντικής πολιτικής, όχι μόνον των κρατών που τα κατασκευάζουν αλλά και αυτών που τα αγοράζουν. Αυτό που χαρακτηρίζει τα μαχητικά 5ης γενιάς είναι η τεχνολογία stealth (αόρατο) ή αλλιώς η τεχνολογία  LO (Low Observation= χαμηλή παρατηρησιμότητα). Η τεχνολογία δηλαδή που τα κάνει αόρατα ή σχεδόν αόρατα σε ραντάρ, υπέρυθρες και άλλες μεθόδους ανίχνευσης.

Η κατηγοριοποίηση «5η γενιά» χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ και αλλού και υποδηλώνει την πιο προηγμένη γενιά των μαχητικών αεροσκαφών. Τα μαχητικά 5ης γενιάς είναι σχεδιασμένα για να ενσωματώσουν πολυάριθμα τεχνολογικά πλεονεκτήματα σε σχέση με αυτά της 4ης γενιάς. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές η «αόρατη» ιδιότητά τους συμπεριλαμβάνει και τον οπλισμό τους, διαθέτουν άκρως προηγμένα πτητικά χαρακτηριστικά και συστήματα computer δικτυωμένα με το ολικό πεδίο μάχης για επίγνωση της συνολικής κατάστασης. Το βασικό όμως σημείο διαφοράς μεταξύ 4ης και 5ης γενιάς παραμένει η τεχνολογία stealth.

Πολλάκις στην ιστοσελίδα μας έχουμε αναφέρει ότι η Ελλάδα μπροστά στον κίνδυνο των τουρκικών εξοπλιστικών προγραμμάτων θα πρέπει να αποφασίσει για την αγορά μαχητικού 5ης γενιάς και αυτό θα πρέπει να το πράξει α) σύμφωνα με τα γεωπολιτικά στρατηγικά συμφέροντα της χώρας, β) σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές των υπευθύνων της Πολεμικής μας Αεροπορίας και γ) με την ουσιαστική συμμετοχή της Ελληνικής  Αεροπορικής Βιομηχανίας και Αμυντικής Βιομηχανίας γενικότερα.

Στόχος της Τουρκίας είναι η απόκτηση 100 μαχητικών 5ης γενιάς F-35 και ήδη έχει τοποθετήσει παραγγελία για 30 αεροσκάφη, με τις παραλαβές να ξεκινούν το 2018 και να ολοκληρώνονται το 2022. Σημειωτέον ότι η Τουρκία συμμετέχει ως «συνέταιρος» στο πρόγραμμα, δηλαδή η τουρκική αμυντική βιομηχανία συμμετέχει στο πρόγραμμα ανάπτυξης και παραγωγής αυτού του μαχητικού. Οι τουρκικές εταιρίες που εμπλέκονται στο πρόγραμμα του F-35 είναι η Turkish Aerospace Industries (ΤΑΙ)  που παράγει και συναρμολογεί τα κεντρικά τμήματα της ατράκτου και κατασκευάζει τους πυλώνες όπλων αέρος-εδάφους, η Kale Havacılık Sanayı A.S. που κατασκευάζει τμήματα των πτερύγων και ανταλλακτικά των κινητήρων, η Fokker Elmo που κατασκευάζει μεγάλο μέρος των ηλεκτρικών καλωδιώσεων, η Havelsan που ανέπτυξε το ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό κέντρο ιπταμένων και συντήρησης για το τουρκικό F-35,  η Alp Aviation που κατασκευάζει εξαρτήματα του συστήματος προσγείωσης και πτερύγια των κινητήρων, η Aselsan που ανέπτυξε διαδικασίες παραγωγής για εξαρτήματα του ηλεκτροπτικού συστήματος στόχευσης του F-35, η Ayesas που αποτελεί τον μοναδικό προμηθευτή της τηλεχειριζόμενης μονάδας διεπαφής βλημάτων και της πανοραμικής οθόνης απεικόνισης χειριστηρίου και η Roketsan που παράγει τον πύραυλο cruise SOM με τον οποίο θα εξοπλίζονται τα τουρκικά F-35. Σημειώνουμε ότι όλες οι συμμετέχουσες χώρες στο πρόγραμμα F-35 έχουν την διακριτική ευχέρεια να παραγγείλουν τον αριθμό αεροσκαφών που επιθυμούν σε χρονικές στιγμές που εκείνες επιλέγουν.

Μπροστά λοιπόν σε αυτή την κοσμογονία εξοπλισμού της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας η Ελλάδα του συνταγματικού τόξου έχει να αντιπαρατάξει τις μίζες και την μιζέρια των εξοπλιστικών της προγραμμάτων, έχει να αντιπαρατάξει τον εκσυγχρονισμό των ηλικίας μισού αιώνα αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Orion P-3B. Ο εκσυγχρονισμός αυτός ήταν απόφαση του κ. Καμμένου παρά την αντίθετη γνωμοδότηση του ΓΕΕΘΑ από το έτος 2009, όπως πρόταση του είναι σύμφωνα με τις διαρροές και η αγορά μιας μοίρας F-35 stealth.

Ο υπουργός Άμυνας προφανώς και γνωρίζει ότι οι χρήστες που αποκτούν F-35 θα πρέπει να αναβαθμίσουν και τον στόλο τους των F-16, εφόσον διαθέτουν τέτοιου τύπου μαχητικά, καθώς μόνο τα αναβαθμισμένα F-16 έχουν την δυνατότητα αποτελεσματικής διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας με τα F-35 στο σύγχρονο πολεμικό τοπίο. Τέτοια αναβάθμιση δεν προβλέπεται για τα F-16 της πολεμικής μας αεροπορίας και εφόσον προσδιοριστεί άμεσα, πράγμα αμφίβολο, θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία έτη ολοκλήρωσης της ανάπτυξης και προμήθειας των απαιτουμένων νέων ηλεκτρονικών συσκευών. Εφόσον η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συσκευών πραγματοποιηθεί από την ΕΑΒ, τότε η παράδοση των αναβαθμισμένων F-16V θα γίνεται με ρυθμό περίπου 15 αεροσκαφών ετησίως από το 2019 και μετά (δηλαδή… ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι).

Ο υπουργός Άμυνας θα πρέπει να γνωρίζει επίσης ότι είναι παγκόσμια πρωτοτυπία δυο εχθρικές χώρες, εκτός και αν η Τουρκία για τον κ. Καμμένο δεν είναι εχθρός, να διαθέτουν τον ίδιο εξοπλισμό στον στόλο των μαχητικών τους, μαχητικά αεροσκάφη από τα οποία κρίνεται η αεροπορική ισορροπία στο Αιγαίο και την Κύπρο. Εκτός και αν για τον κ. Καμμένο και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ η εποχή που το ΝΑΤΟ και η Ουάσιγκτον επέβαλλαν εκβιαστικά τους εξοπλισμούς μας στο αεροπορικό πεδίο εξακολουθεί να υφίσταται, δηλαδή αν η κυβέρνηση εξακολουθεί να είναι δέσμια των ίδιων ξένων κέντρων αποφάσεων που επέβαλλαν τα εξοπλιστικά μας προγράμματα στο παρελθόν.

Ο υπουργός Άμυνας θα πρέπει να γνωρίζει επίσης ότι η απόκτηση έστω και μιας μοίρας των πολύ ακριβών F-35 (100 εκατ. δολάρια ανά τεμάχιο χωρίς τα οπλικά συστήματα) για την πολεμική μας αεροπορία είναι όνειρο απατηλό, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η χώρα δεν διαθέτει κονδύλια ούτε για την αγορά φτηνών ανταλλακτικών για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Όμως η σαφέστατη απειλή που απορρέει από την τουρκική πολεμική αεροπορία με τα F-35  μπορεί να αντιμετωπισθεί είτε με πολύ φθηνότερα αλλά εξ ίσου τεχνολογικά προηγμένα ρωσικά ή κινεζικά μαχητικά κρούσης stealth ή και με κατάλληλα συστήματα ραντάρ που ανιχνεύουν στόχους stealth και μπορούν να ενσωματωθούν στο υπάρχον πυραυλικό σύστημα αεράμυνας. Η ιδέα ή η σκοπιμότητα απόκτησης από την ελληνική πλευρά F-35 είναι τελείως ανεδαφική και επιχειρησιακά εξωφρενική, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, εκτός και αν οι διαρροές του υπουργείου Άμυνας εξυπηρετούν άλλες σκοπιμότητες.

Το πρόβλημα που θα προκύψει στο άμεσο μέλλον σχετικά με το ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος άμα τη εμφανίσει στο Αιγαίο των 100 τουρκικών «αόρατων» F-35, δεν λύνεται με την αγορά μιας μοίρας ελληνικών F-35, λύνεται στο σύνολο του με πολιτικές αποφάσεις και αφορά κατά πόσον η ηγεσία αυτής της χώρας διαθέτει κουλτούρα ασφαλείας και είναι απεξαρτημένη από ξένα κέντρα αποφάσεων και διατεθειμένη να πράξει ότι είναι συμφερότερο για την Ελλάδα και όχι για τους νατοϊκούς προστάτες και μεσάζοντες.  Η αντιπαλότητα μας με την Τουρκία είναι αγεφύρωτη και δεν μπορεί να εξομαλυνθεί υπό το πρίσμα μιας «νατοϊκής» λύσης, αλλά με πανίσχυρες Ένοπλες Δυνάμεις υποστηριζόμενες από μια εξορθολογισμένη  Εθνική Αμυντική Βιομηχανία σε συνδυασμό με νέους προσανατολισμούς στην εξωτερική μας πολιτική.

Γ. Λιναρδής

Advertisements